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MR. ROSTRON: Absolutely.
SENATOR SMITH: And you took the chance?
MR. ROSTRON: It was hardly a chance. Of course it was a chance, but at the same time I knew quite what I was doing. I considered that I was perfectly free, and that I as doing perfectly right in what I did.
SENATOR SMITH: I suppose no criticism has been passed upon you for it?
MR. ROSTRON: No.
SENATOR SMITH: In fact, I think I may say, for my associates, at your conduct deserves the highest praise.
MR. ROSTRON: I thank you, sir. . . .
SENATOR SMITH: How far can you communicate [using the Carpathia's short-range wireless]?
MR. ROSTRON: Under good conditions, 200 miles. We only reckon, under ordinary conditions, on 150 miles. Fog, mist, haze, snow, or any other unfavorable weather conditions make it so that we may not get more than 90 to 100 miles.
SENATOR SMITH: It was rather accidental, then, that you happened to be within the radius of your instrument when you got the Titanic?
MR. ROSTRON: Yes; we were only 58 miles away then.
SENATOR SMITH: It was providential?
MR. ROSTRON: The whole thing was absolutely providential, I will tell you this, that the wireless operator was in his cabin, at the time, not on official business at all, but just reply listening as he was undressing. He was unlacing his boots at the time. He had this apparatus on his ear, the message came. That was the whole thing. In 10 minutes maybe he would have been in bed, and we would have heard the message.
SENATOR SMITH: It was a very remarkable coincidence. . . .

Witness: Charles Herbert Lightoller, 38 Titanic's Second Officer, from Hampshire, England

The testimony of Lightoller, the senior surviving officer, carried great weight. The career seaman's firm assertion that the titanic hadn't broken in two (page 49) may have clinched the subcommittee's eventual erroneous conclusion to that effect, despite the contradictory testimony of others.

M. ROSTRON : Absolument.
LE SÉNATEUR SMITH : Et vous avez pris le risque?
M. ROSTRON : Ce n’était guère un risque. Bien sûr, c’en était un, mais en même temps je savais ce que je faisais. Je considérais que j’étais parfaitement libre, et que je faisais parfaitement bien ce que j’ai fait.
LE SÉNATEUR SMITH : Je suppose qu’aucune critique n’a été faite à votre égard?
M. ROSTRON : Non.
LE SÉNATEUR SMITH : En fait, je pense que je peux dire, pour mes associés, que votre conduite mérite les plus grands éloges.
M. ROSTRON : Je vous remercie, monsieur...
LE SÉNATEUR SMITH : Jusqu’où pouvez-vous communiquer [en utilisant le sans-fil courte portée du Carpathia]?
M. ROSTRON : Dans de bonnes conditions, 200 miles. Dans des conditions normales, on ne compte que 150 miles. Le brouillard, la brume, la neige ou toute autre condition météorologique défavorable font en sorte que nous ne pouvons pas obtenir plus de 90 à 100 miles.
LE SÉNATEUR SMITH : C’était plutôt accidentel, alors, que vous ayez été dans le rayon de votre instrument après avoir eu le Titanic?
M. ROSTRON : Oui, nous n’étions qu’à 58 miles.
LE SÉNATEUR SMITH : C’était providentiel?
M. ROSTRON : Tout cela était absolument providentiel, je dois vous dire ceci, que l’opérateur radio était dans sa cabine, à ce moment, pas sur les affaires officielles du tout, mais juste répondre en écoutant pendant qu’il se déshabillait. Il enlevait ses bottes à ce moment. Il avait cet appareil à l’oreille, le message est venu. C’était tout. 10 minutes après, il aurait peut-être été au lit, et nous n’aurions pas entendu le message.
LE SÉNATEUR SMITH : C’était une coïncidence très remarquable...

Témoin : Charles Herbert M. LIGHTOLLER, 38 ans
Second Officier du Titanic, du Hampshire, Angleterre

Le témoignage de M. LIGHTOLLER, l’officier supérieur survivant, a supporté beaucoup de poids. L’affirmation ferme du matelot de carrière selon laquelle le Titanic ne s’était pas brisé en deux (page 49) a pu confirmer la conclusion erronée du comité à ce sujet, malgré le témoignage contradictoire des autres.

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